-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43075 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:65

تفسير خطبة هفتاد و چهارم كه درباره دانش برتر علي(ع) ايراد شده، چيست؟
«لَقَدْ عَلِمْتُمْ أَنّي أَحَقُّ النّاسِ بِها مِنْ‎غَيْري...» [شما دانسته‎ايد كه من به اين خلافت از همه شايسته‎ترم].
اينكه بعضي از تحليل‎گران صاحبنظر مي‎گويند: در مسئله زمامداري آن دوران تناقض‎هائي ديده مي‎شوند كه قابل برطرف شدن نيستند، گفتاريست صحيح. براي اثبات صحت اين گفتار دلايلي فراوان در تاريخ ثبت شده است. از جملة آن دلايل همين سخناني است كه اميرالمؤمنين در اين مقام مي‎فرمايد: شما مي‎دانيد. چه چيز را؟ اين حقيقت را كه من براي خلافت از همه شايسته‎ترم. مقصود از خلافت چيست؟ مقصود مديريت مادي و روحي انسانها در مجراي «حيات معقول» كه قرآن آن را «حيات طيبه» ناميده است. پيامبر عظيم‎الشأن اسلام اين مديريت را به عهده داشته است. اين مديريت، رياست كسري و قيصرها نبوده است، بلكه قيام به وظيفة به حركت درآوردن مردم از لجن‎زار جهل و سقوط در منجلاب هوي و هوسهاي حيواني و ظلمت‎هاي فقر و خودكامگي و خودستيزي بوده است. آيا مردم آن دوران شايستگي اميرالمؤمنين(ع) براي قيام به چنين وظيفة بزرگ را مي‎دانستند. آري مي‎دانستند. نتيجة اين دانستن چه بوده است؟ نشستن و تماشا كردن؟ نه هرگز، زيرا اگر چنين بود، قابل تأويل و تفسير بود، ولي متأسفانه وقتي كه تن به سلطنت معاويه و عوامل به وجود آورنده آن مي‎دهند، در حقيقت بدون اينكه كمترين ارزشي به علم خود دربارة شايستگي انحصاري اميرالمؤمنين بدهند، با كمال آسودگي خاطر يا براي آسوده كردن خاطر خود از آن علم، كه هم در اين دنيا خصم بي‎امان آنان بوده و هم در آخرت مبدل به عذاب شديد الهي خواهد شد، به قضا و قدر الهي تمسك مي‎كردند!
[من به تصميم شما تسليم خواهم شد، مادامي كه امور مسلمانان سالم بماند و ظلم و جوري در امور مسلمانان روي ندهد مگر فقط براي من. اين تحمل و شكيبائي به اميد پاداش و فضل الهي و اعراض از آن آرايش ظاهري و پيرايش صوري خلافت است كه شما دربارة آن به رقابت افتاده‎ايد.]
خلافت و زمامداري‎اي كه شما تا حد شور و عشق بر آن علاقه مي‎ورزيد، براي من بي‎ارزش‎تر از يك لنگه كفش وصله‎دار است. اگر اين حق را كه از آن من است و همة شما مي‎دانيد كه اين ادعاي من حق است، از من سلب كنيد كه قطعاً تعدي و ستم بر من است، تحمل مي‎كنم و سكوت مي‎كنم، و اما اگر اسلام را منحرف كنيد و ستمي بر مسلمانان روا بداريد، اين يك حق الهي است كه سكوت نكنم و برخيزم و از انحراف اسلام و ستمي كه بر مسلمانان وارد شود جلوگيري نمايم.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 11
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.